onsdag 15. april 2009

Om å bake sitt eget brød



Jeg har blitt avhengig av å bake selv. Annenhver dag baker jeg 2 brød eller en haug med rundstykker slik at familien min og jeg skal få nok. Bare min yngste sønn er skeptisk og vil helst ha kjøpebrød. Men han er på gli! Min eldste sønn på ni har begynt å elske brødene mine, selv når de innimellom blir litt flate og rare (fordi jeg har eksperimentert og blandet ingredienser på slump), spiser han dem.

Folk jeg snakker med kan ofte ikke forstå hvordan jeg har tid til å bake i en travel hverdag.
Men, det tar ikke lang tid å blande en deig. Det jeg har av rug, spelt, bygg og havre puttes oppi bollen sammen med utrørt gjær i lunkent vann. Salt, olje og frø etter smak. Jeg har ikke eltemaskin og elter sjelden deigen lenge.
Deigen hever lenge under lokk mens jeg gjør andre ting. Så former jeg et par brød og setter dem til heving før jeg steker dem. Bonusen er duften av nybakt brød i huset og varme skiver med smør på om kvelden. Fins det egentlig noe bedre enn akkurat det?

Ingen kommentarer: