mandag 13. april 2009

Spelt fra Holli Mølle

Jeg må bare få slå et slag for det steinmalte melet fra Holli Mølle. Det er rett og slett fantastisk godt! Økologisk er det også.
Speltmelet, som finnes i flere varianter, gir deilig bakst. Kanskje ikke så rart når de utelukkende bruker speltsorten Oberkulmer Rotkorn, kjent som den mest genuine speltsorten.
På hjemmesiden deres finner jeg denne informasjonen om speltproduktene som blir laget på Holli Mølle:

Spelt, ofte kalt urkornet, er stamfaren til dagens hvetesorter og er en spesielt næringsrik korntype med en lav glykemisk indeks. Spelt har et høyt jern- og proteininnhold, i tillegg til en høy andel enumettede fettsyrer. På grunn av det høye fiberinnholdet er spelt bra for fordøyelsen og erfaringer viser at de som har lav toleranse for hvetemel, ofte kan benytte speltmel. Spelt har gode bakeegenskaper og kan erstatte vanlig hvetemel.
I tillegg til spelt produserer de også de gamle kornsortene Enkorn og Emmer samt de vanlige sortene rug, hvete og bygg.
Møllen ligger i Spydeberg, men Holli Mølle samarbeider med andre gårder i Østlandsområdet for å få tilstrekkelig med råvarer. Alt mel blir malt på steiner!
Jeg er rett og slett blitt forelsket i dette melet! Holli Mølle har tilogmed blitt tildelt merket for god Design for sine fine melposer, er det noe rart jeg ble trukket mot dette melet i butikken.
Mitt mel kjøper jeg på den økologiske landhandel i Drøbak eller i min helsekostbutikk.

2 kommentarer:

kristy sa...

Tusen takk for tipset! Jeg har nettopp bakt mine første rundtsykker med speltmelet fra Holli Mølle. Jeg sliter med det samme som deg; den moderne hveten gjør med rett og slett kjempedårlig.

Jeg må legge til jeg ble kjempeglad da jeg fant bloggen din. Glimrende inspirasjon. :-)

Den hvetefrie jenta sa...

Takk skal du ha for hyggelig tilbakemelding! Det er interessant å høre at du sliter med det samme, kom innom igjen!