torsdag 19. juni 2008

Mine favoritt Brownies (glutenfrie uten at det merkes)

Når jeg først er i siget og tenker kaker, har jeg bare lyst til å dele min aller beste Brownies-oppskrift så langt. Det fins jo mange oppskrifter på Brownies, men disse blir veldig saftige, og farlig gode...

BROWNIES (Ca 20 stk)

100 g meierismør
100 g kokesjokolade
1 dl valnøtter, hakkede
2 egg
2 dl sukker (helst brunt)
1,5 dl naturlig glutenfritt mel (Jeg bruker Toro)
1 ts bakepulver

Smelt smør og sjokolade i vannbad. Avkjøl.
Bland i egg, sukker, nøtter, mel og bakepulver.
Blandingen fylles in en liten langpanne/ kakeform ca 20x30 cm.
Stek v 175 g i ca 25 min.
Kaken bør stå kaldt en stund, helst over natten, da blir den fast og smuldrer ikke.
Skjæres opp i biter og nytes. Man kan jo f.eks sikte melis oppå for å gjøre dem mer delikate.

Selvsagt kan denne oppskriften også lages med annet mel, hvete eller spelt.

24 kommentarer:

MarieLee sa...

Takker for oppskriften! Lager brownies nå, skal bli godt å smake! (:

Anonym sa...

Hei. Dette var gode Brownies! Takk. Siden du ikke skrev hvilken tyoe Toro melblanding du brukte, satset jeg på glutenfri fin kakemiks. Det virket riktig.. Kaken blir mottatt med jubel hos store og små. Tone

Anonym sa...

tusen takk for fine opppskrifter! virkelig til hjelp:)

Anonym sa...

NAM! Lagde disse idag med kokosfett istedet for meierismør. Kjemegode. Takk for oppskriften:-)

Anonym sa...

Glemte å si at jeg også brukte brunt rørsukker. Anbefales.

Anonym sa...

Super oppskrift! Lett å lage :) Ser kjempe god ut der den står i ovnen! Gleder meg! :D

Anonym sa...

Jeg får en gjest som ikke tåler gluten i morgen og nå skal jeg rett på kjøkkenet og teste ut oppskrifta di!

Olaug

Anonym sa...

Endelig en god glutenfri brownie! :D

Tusen takk for oppskrif, you made my day!

Anonym sa...

Ble veldig glad for en oppskrift som lignet min gamle før dattren min måtte over på glutenfritt. Prøvde den for første gang i kveld,- men jeg stekte den ihvertfall 5 min mer enn anbefalt og likevel ble den for rå?? Hva har jeg gjort feil??

Sjanni sa...

TUSEN TAKK!! :)
Ble kjempegode og det merkes ikke i det hele tatt at de er glutenfrie! PLUSS at jeg aldri har fått så gode brownies før. Før ble de alltid så tørre :( Men nå... jeg har ikke ord! SUPRE!!!

Anonym sa...

Fantastisk god :D Kan du lage noen glutenfrie brød? :)

Den hvetefrie jenta sa...

Takk for alle fine kommentarer, så fint at mange likte denne oppskriften! Jeg blir alltid fornøyd med denne oppskriften:)

Takk for mange innspill til alternative ingredienser også!

Til deg som fikk kaken rå, så tror jeg det må ha noe med ovnen å gjøre, alle ovner er forskjellige. Men når det er sagt så er brownies best når de er litt råe inni da!

Anonym sa...

Tusen takk for en fin oppskrift. Har tenkt til å bake denne brownies i helgen. Regner med at den blir god! Bruker selv grlutenfri kakemiks, men toro funker sikkert det også :)

Anonym sa...

For en utrolig bra oppskrift og browniesen smakte himmelsk! Tusen takk for oppskriften!

nina Lg

Den hvetefrie jenta sa...

Så flott at den falt i smak, jeg har bakt den mange ganger!

Rita sa...

Denne må jeg prøve, håper bare det smaker godt uten nøtter også, siden vi har nøtteallergi i familien :)

Anonym sa...

Naaaammmmm den var god :D

Charlotte sa...

Spennende, beste glutenfrie brownies jeg har smakt. Linket til deg på siden min - håper det går fint.

Ha en fin helg! :)

Kristine sa...

Fungerte også kjempegodt med melkefri melange. Nam! :)

Anonym sa...

Bruker man kakemiks eller bare mek?
Skjønner det ikke helt fordi alle kommentarene hinter til at de brukte toro kakemiks?!

Den hvetefrie jenta sa...

Hei, det er den glutenfrie, lyse melblandingen til Toro. Men jeg regner med at det går like fint å bruke f.eks den lyse melblandingen til Schär eller mel fra andre produsenter, jyttemel etc.

Eva sa...

Lagde denne for noen dager siden, kjempegod! Jeg erstattet sjokoladen med mørk veganer-/soyasjokolade og smøret med Soft flora spesial, og den ble god likevel. Med andre ord kan den spises av oss med både gluten- og laktoseintoleranse uten problem!

Ingvild sa...

Lagde disse i dag, smaker NYDELIG
takk for oppskrift :D
http://brodogkaker.blogspot.no/2013/08/fredagskos.html

Lissie sa...

Fantastisk god kake!
Takk for oppskriften!