fredag 29. august 2008

Advarsel om såkalte speltprodukter...


Iogmed at jeg ikke tåler hvete, har jeg stort sett vært nødt til å bake brødene og kakene mine selv. Det er sjelden man får tak i bortebakte bakevarer uten hvete.
Da vi skulle ha pølser til middag her en dag, ble jeg glad for å finne speltlomper i butikken. Endelig kunne jeg unne meg pølse med lompe, tenkte jeg. Disse lompene var så gode at jeg tilogmed brukte restene til å smøre meg et par lefser senere på kvelden.

Dagen etter ble jeg oppblåst i magen, og dagen etter der igjen. Jeg skjønte ikke hva det kunne være, for i ingredienslisten for speltlompene sto det bare oppført speltmel og poteter. Jeg prøvde å tenke om jeg kunne ha vært borti noe annen mat med hvetemel, men jeg har vært veldig forsiktig med hva jeg har spist og kom ikke på noe annet.
Mistanken mot speltlompene fikk meg til å sende en epost til produsenten, Buer. Og svaret var som jeg hadde fryktet: Dessverre er ikke speltlompene fri for hvete, da de bruker hvetemel under utbakingen! Dette betyr at speltlomper nok inneholder en stor del hvete. (Jeg har selv prøvd å bake lomper, og vet at det går med temmelig mye mel til utbaking!)
Jeg er iallefall glad for at jeg fikk et ærlig svar, men skulle ønske at produsentene kunne føre opp ALLE ingrediensene på matvarene sine. Spelt er blitt en populær kvalitets ingrediens, produsentene bruker dette som markedsføring. Jeg har opplevd å bli syk etter å ha spist såkalte speltbrød hos bakeren også. Hvetemelet "flyter" hos bakerene, det er overalt.
Må også nevne speltpizzaen til Grandiosa når jeg først er i gang. Selvom jeg så absolutt ikke er noen Grandiosa -fan, ble jeg littegrann glad da jeg fant et produkt med 100% spelt i bunnen. Men når jeg så leser ingredienslisten, ser jeg at det er brukt hvetestivelse i fyllet! Hvor dumt går det an å bli! Kunne de ikke ha brukt f.eks maisstivelse eller tapiokastivelse, noe som mange andre produseneter benytter seg av?
Jeg mener, når de først lanserer en pizza som skal være 100% spelt, kunne de jo gå linen helt ut...
Jeg skal jammen skrive en epost til Stabburet og spørre om dette.
Speltbrødet som de selger i Rema er foruten spelt i tillegg tilsatt hvetegluten. Og de fryste speltrundstykkene fra Hatting (Veggen) er tilsatt ørlitegrann hvete, tror det var 3%. Kunne de ikke spart seg for dette?

5 kommentarer:

Mia sa...

Har du lyst til å legge deg til på et samlested for norske blogger er du velkommen til det:)

Eva sa...

Så fin blogg du har! Jeg har samme problem med å finne kjøttfrie produkter som du har med rene speltprodukter. Veldig slitsomt å gå i butikken da.

kamelone sa...

Må si at jeg har bare god erfaring med speltbrødet på Rema, men kanskje de har endret det? På innholdsfortegnelsen står det at det inneholder 0,17% hvete (regner med de bruker surdeig basert på hvete eller noe slikt). Nå kan det jo være noen er så intolerante at de ikke tåler det en gang, men det ser ut å fungere fint for oss (mitt problem er at veslejenta ikke tåler at jeg spiser hvete).

Anonym sa...

Er det et økonomisk spørsmål at produsentene blander inn hvete i produktene likevel, eller har det noe med heve- bake- eller lagringsegenskapene til spelt som er dårligere enn i moderne hvete?

Uansett må det da være dårlig butikk å lage produkter med dyrt speltmel for så å blande inn hvete slik at intolerante likevel ikke kan spise det. Da mister man jo et helt potensielt marked av forbrukere...

Jeg blir så matt av moderne matindustri :(

Anonym sa...

Du får ferske glutenfrie lomper og lefser fra Engers lefsebakeri. De er pr idag å finne i mjøsområdet (oppland hedmark), men kontakter du produsenten burde du kunne finne en løsning.

PS - de er kjempegode