tirsdag 16. august 2011

Draumebrødet...

Ingjerd Marie Mo frå Hardanger fikk av helsemessige årsaker beskjed om å unngå gjær og hvete i kosten. Brød er en viktig del av Ingjerd Maries daglige kost, og dette hadde hun liten lyst til å gi slipp på. Hun tenkte og funderte på dette i over 10 år, før hun en natt drømte oppskriften på et brød helt uten gjær og hvete. Dette ble starten på et nytt liv for henne og familien. De opplever at metthetsfølelsen varer lenger, og at magen/ tarmene ikkje lenger er oppblåst. Det er som om magen har funne en ro!


HVORFOR ER DETTE BRØDET GODT FOR KROPP OG SJEL?
Spelt har -0,5 i surhetsgrad, til sammenligning har hvete -10,1 i surhetsgrad, mens 7,365 er nøytralt (kroppens gjennomsnitts-pH, det varierer litt i ulike deler av kroppen). Jeg prøvde å bake med økologisk hvete en gang jeg ikke hadde spelt, men brødene var langt fra de samme og smaken var helt annerledes. Baker Kim ved Den gode Baker As gjorde oss oppmerksom på at det også er forskjellige typer spelt. Så her er det brukt Oberkulmer Rotkorn som han sier er det beste speltkornet.

Draumebrød ingredienser:
Speltmel (fint, klemt/ knust spelt og sammalt), renset og revitalisert vann, gresskarkjerner, gresskarkjerneolje, natron, linfrø, himalayasalt og sesamolje. Alle matvarene er økologiske. Vann, natron og salt har vi brukt de beste å "oppdrive" nå!

Injerd Marie Moe har også utviklet et brød som heter Himmelbrød. Les mer på draumebrod.no.
Brødene kan bestilles gjennom Den gode baker og fins i noen utvalgte butikker.

5 kommentarer:

Turid sa...

Tusen takk for tipset!
Neste gang jeg skal til byn, Bergen, skal jeg kjøpe dette brødet! Gleder meg, for jeg er så brødlei...

Klem fra Turid;)

Den hvetefrie jenta sa...

Så fint, glad for å kunne inspirere!

Unknown sa...

åh så glad for at jeg fant denne bloggen!!!! her var det masse inspirasjon, og jeg som var så motløs, ble så glad at jeg nesten får tårer i øynene :)

Den hvetefrie jenta sa...

Tusen takk, Kathrine, håper du finner litt inspirasjon her!:)

Unknown sa...

It seems very important fendi outlet to them, that non- prada handbagsJapanese Manga isn't looked down upon.